فالق
































من باب آشنایی
فالق

گشادست گشادست سر خابیه امروز
کدوها و سبوها سوی خمخانه کشانید

صلا گفت صلا گفت کنون فالق اصباح
سبک روح کند راح اگر سست و گرانید

تاریخ نگاشت مطالب

جمعه, ۳ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۴۹ ق.ظ

۰

جوان شیعه باید ذائقه ساز باشد

--------------------------------------------------------------------------
جمعه, ۳ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۴۹ ق.ظ

جنگ نرم، افسران جبهه فرهنگی، فن آوری و اطلاعات از جمله واژه های پرتکرار این روزها هستند و بعضی ها عجیب آن ها را در دایره المعارف ادبیاتشان راه داده اند اما اینکه چقدر در عمل به فلسفه و عمق این عبارات پایبندند بماند!

بعضی های دیگر هم از تکرار بی عمل این حرف ها آزرده شده اند اما آنچه مهم است ریشه یابی این واژه هاست و اتخاذ عملکرد مناسب، جهت دار و هدفمند در برابر یورش های فرهنگی امروز.

 

نیل به این آرمان با پیروی از خط مشی رهبری که تولید فکر و پرورش نیرو را راهبردی برای موفقیت در برابر این تهاجمات برشمرده اند، محقق می شود.

یکی از اساسی ترین سوالاتی که در اولین خط از دفاعیات یک افسر جنگ نرم بوجود می آید علت بی تفاوتی مردم نسبت به اشغال سرزمین فکر و اندیشه شان است !

سال 59 زمانیکه خاک این سرزمین و ارزش هایش مورد هجوم بیگانه قرار گرفت مردم خالصانه هر آنچه را که درتوان داشتند برای حفظ کشور و شرافت و اعتقاداتشان به کار گرفتند؛ مرور خاطرات هشت سال مقاومت عاشقانه مردم ایران چه در خط مقدم جبهه چه در تجلی زنان خانه دار پشت سنگر، غرور آفرین است و مایه تعجب کسانی که الفبای دلدادگی را نمی شناسند.

بعد از دوری از تمام عزت آفرینی آن سال ها جنگی بدون میدان و خمپاره و آتش ایجاد شد و شاید بهتر باشد که بگوییم از همان فردای قطع نامه 598 بود که دشمن کمر به شروع این جنگ بست و هشدارهایی که رهبر انقلاب از پس همان سال ها دادند و مردمی که این بار جاماندند از ولی شان و درکشان از بوی خمپاره های ناپیدای سر به هوای دشمن به تاخیر افتاد و باز فریاد های دلسوزانه رهبر بود که تلنگری بر روح مردم شد.

مردمی که این بار وارد میدانی مه گرفته از ترکیب حق و باطل شده اند، میدانی که گاه باطل لباس حق را می پوشد و گاه حق را در هیئت باطل می انگارند و علم جنگی که دیده و ساز و نقاره ای که شنیده نمی شود و همه این ها دست به دست هم می دهند برای مسخ فکر، اندیشه و سرزمین وجود یک ایرانی شیعه.

مسخ و تصاحبی که اگر قد علم نشود در برابرش چه بسا سهمگین تر از سال های تهدید نظامی، خاک و جان و ناموس بدهیم.

امروز با دشمنی روبرو هستیم که بعد از هشت سال جنگ به درستی روح ایثار و مقاومت را در وجود زنان و مردان ایرانی دریافت و هوشمندانه دانست که تا مادامی که شهادت طلبی در شریان یک جوان ایرانی تلاطم دارد او با تمام استراتژی های قوی نظامی خود راهی از پیش نمی برد.

و آنجا بود که با تمام قوا کمر به فتح سرزمین ناب فکر و اندیشه بست؛ در طمع ایجاد اندلوسی دیگر !

امروز جوان شیعه ی ایرانی باید در این عرصه تنبلستان ایجاد شده اثر گذار باشد، او باید در عصری که توانایی ایجاد کارکرد را از دست داده و هر لحظه منتظر خوراک فکری از غیر و بیرون است، کارکرد، انگیزه و هدف را ایجاد کند؛ جوان شیعه باید ذائقه ساز باشد نه یک ذائقه پذیر صرف.

یک جوان مسلمان در دنیای سکولار خداستیز امروز باید تبدیل به یک جوان استراتژیک شود، این ها به معنای ایجاد یک انقلاب فرهنگی عظیم در قالب های پیچیده و کاری خارق العاده و فرای توان نیست که چه بسا او توانایی خلق شگفتی های بسیاری دارد همانگونه که مادران و پدران این سرزمین، وجود چنین نیروی شگرفی را در عنصر ملیت ایرانی و اعتقادات اسلامی به نمایش گذاشتند.

دختران و پسران این نسل با اتکا به نیروی علم و ایمان خود و بهره بری مناسب از پتانسیل های معنوی، فرهنگی و ایجاد خلاقیت های لازم و استفاده مناسب از امکاناتی چون محیط دانشگاه، مدرسه، مسجد، فرهنگسراها و از همه مهم تر فضای مجازی و دنیای رسانه می توانند اثر گذار باشند و مسائلی از قبیل کمبود امکانات و یا سنگین بودن ترازوی کمیتی دشمن بهانه های قابل چشم پوشی است.

همانگونه که برای فرآوری دو کیلو شیر یک قاشق خمیرمایه  به تنهایی اثربخش است و هویت و ارزش افزوده شیر را به نفع خود تغییر می دهد؛ جوان شیعه در دنیای پرهیاهوی مدرنیته ی امروز هم می تواند تاثیرگذار  و پیروز باشد و نقش همان یک قاشق خمیرمایه را به لحاظ برتری، غالب بودن و هویت بخشی ایفا کند؛ چرا که کمیت همیشه علامتی برای پیروزی و موفقیت نیست.

البته اگر کمی چشم دل باز کنیم متوجه اتفاقات اخیر جهانی خواهیم شد اتفاقاتی از قبیل ایجاد روحیه عدالت خواهی و حس نیاز به عنصری ماورای زمینی برای رهایی از زنجیرهای مادی که افزایش آمار اسلام آوردن مردمان غرب واروپا، سیر صعودی پیاده روی های هرساله اربعین گواه خوبی بر این مدعا است؛ پس می توان نتیجه گرفت در آینده نه چندان دور چه بسا کفه ترازوی حق و کمیت و کیفیت جوانان تشیع در جهان فزون تر و برتر شود.

دستیابی به این آرمان مقدس و پیروزی در این جنگ فرهنگی، روحیه مقاومت و ایمان را طلب می کند و جوانان باید بدانند که پیروزی نهایی در همین موفقیت ها و مقاومت های به ظاهر کوچک در قالب فعالیت های فضای مجازی، هیئت و مساجد، کسب علم و حضور موثر در مراکز دانشگاه ها و مدارس حاصل می شود.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۰۳
م. آسیابان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی